- Przestrzeganie praw pacjenta jest obowiązkiem podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych, osób wykonujących zawód medyczny oraz innych osób uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
- Kierownik podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych lub upoważniony przez niego lekarz może ograniczyć korzystanie z praw pacjenta w przypadku wystąpienia zagrożenia epidemiologicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów, a w przypadku prawa do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami, także ze względu na możliwości organizacyjne.
- Informacje o prawach pacjenta i obowiązkach pacjenta udostępnia się pacjentom poprzez umieszczenie na tablicy informacyjnej w poczekalni Pawilonu Diagnostyczno – Terapeutycznego, tablicy informacyjnej w Izbie Przyjęć, tablicach informacyjnych OCHW, ZOL, ZOL-P, ZOLB, ZOLR informacji o miejscu, w którym znajdują się Prawa Pacjenta.
- Z Prawami pacjenta zapoznają pacjentów pielęgniarki koordynujące/ pielęgniarki OCHW, ZOL, ZOL-P, ZOLB, ZOLR.
- W przypadku pacjentów nie mogących się poruszać informacje o prawach pacjenta udostępnia się w sposób umożliwiający zapoznanie się z nią w pomieszczeniu, w którym pacjent przebywa.
- Jeśli pacjent lub osoba reprezentująca jego prawa uzna, że prawa pacjenta zostały naruszone może zwrócić się w tej sprawie do:
- Bezpośredniego przełożonego osoby udzielającej świadczenia zdrowotne,
- Kierownika/ koordynatora komórki organizacyjnej, w której udzielono świadczenia zdrowotnego,
- Przełożonej pielęgniarek,
- Zastępcy dyrektora ds. lecznictwa,
- Dyrektora Zespołu,
- Pełnomocnika ds. praw pacjenta,
- Sekcji Skarg i Wniosków przy Warmińsko – Mazurskim Oddziale Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia,
- Biura Rzecznika Praw Pacjenta,
- Innych uprawnionych organów i instytucji.
- Osoby wymienione w punkcie 1)-6) są zobowiązane rozpatrzeć i wyjaśnić rodzaj naruszenia praw pacjenta, podjąć stosowne działania w celu przeciwdziałania takim naruszeniom, poinformować o sposobie załatwienia sprawy, zgodnie z obowiązującymi procedurami. Odpowiedzi na piśmie udziela Dyrektor Zespołu (projekty odpowiedzi przygotowują osoby wymienione w pkt. 1)-6).
- Pacjent ma prawo do wyrażenia opinii pobytu w Zespole, z przestrzegania prawa pacjenta – poprzez wypełnienie anonimowej ankiety lub umieszczenie uwagi w skrzynkach na ankiety znajdujących się na holu Pawilonu Diagnostyczno – Terapeutycznego, w Izbie Przyjęć, w OCHW, ZOL, ZOL-P, ZOLB, ZOLR.